In de voetsporen van een succesvolle yogagoeroe uit India volgen meerdere sekteleiders in het land met hun eigen producten. Geschoeid op spirituele leest en nu al een concurrent voor ’traditionele’ multinationals.

Rijst, augurken en honing. Dat zijn nog maar drie van 150 producten die de Indiase goeroe Gurmeet Ram Rahim Singh vorig maand op de markt bracht.

Al deze producten zijn ‘sawadeshi’, oftewel lokaal geproduceerd en helemaal organisch. Maar belangrijker is dat Singh het hoofd is van de sekte Dera Sacha Sauda. Naar eigen zeggen heeft hij een miljoen volgers. Een uitstekende afzetmarkt om je eerste voet aan de grond te krijgen.

Tandpasta

En zo zijn er meer goeroes in India die hun volgelingen te gelde maken. Ze komen, schrijft Quartz India, voort uit één voorbeeld: yogaprediker Baba Ramdev. Deze spirituele leider is een sleutelfiguur in het bedrijf Patanjali Ayurved, dat recent een flinke portie marktaandeel afsnoepte van multinational Colgate-Palmolive.

Op welk gebied? De Indiase tandpastamarkt. Vorig jaar stond het marktaandeel van Patanjali op 4,5 procent, maar volgens analisten gaat dat groeien naar ruim het dubbele dit jaar. Colgate-Palmolive kan wel eens 4 tot 10 procent aan omzet gaan inleveren, is het vermoeden.

Online verkoop

Het succes van Baba Ramdev blijft niet beperkt tot tandpasta en stoelt vooral op zijn enorme schare volgelingen én het feit dat zijn producten gebruikmaken van bedreigde kruiden. Patanjali teelt de kruiden zelf op zijn boerderijen en verwerkt ze in de voedingsproducten, cosmetica en zelfs afwasmiddel.

In ongeveer een decennium heeft Ramdev het bedrijf zien groeien van een simpele apotheek tot een nationale onderneming die niet onderdoet voor multinationals. Het einde is nog niet in zicht, want Patanjali zegt 10 miljard Indiase roepie te willen investeren om de online markt te ontwikkelen.

Ayurvedische producten

Andere goeroes ruiken hun kans schoon en betreden de voedselmarkt met hun eigen spirituele producten. De komende vier jaar moet de vraag naar 'ayurvedische' producten met zo'n 15 procent gaan stijgen. En dat terwijl de complete consumentenmarkt in India nu al 238 miljard dollar waard is.

Zo wil ook de Art of Living Foundation haar winkels uitbreiden van 600 nu naar 2.700 volgend jaar. Deze sekte, geleid door Sri Sri Ravi Shankar, heeft naar eigen zeggen 350 miljoen volgelingen die met gretigheid zijn producten kopen. Onder hen zijn invloedrijke politici en Bollywood-acteurs.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl